MAN F2000 ma zasłużoną opinię bardzo wytrzymałego pojazdu. Zastrzeżenia zgłaszane przez użytkowników dotyczą jedynie jego dość topornego wykonania i wysokiego zużycia oleju napędowego. Nasze testy wykazały, że ciągniki siodłowe wyprodukowane przez MAN-a mają niska ogólna awaryjność, tanie części zamienne i prosta konstrukcja. To zalety MAN-a. Podczas testów znaleźliśmy również wady. Należą do nich: dość duże spalanie, mało komfortowe kabiny oraz niezbyt trwałe skrzynie biegów.
Debiutujący przed 15 laty MAN F2000 to na dobrą sprawę zmodernizowany poprzednik o oznaczeniu F90, który produkowany był od 1986 roku. Podstawową różnicą jest bardziej aerodynamiczna kabina, bez zmian pozostało wnętrze i większość rozwiązań technicznych. Podobieństwo do starszego modelu oznacza jednak, że elementy pojazdu zostały bardzo dobrze dopracowane. To również łatwiejszy dostęp do części zamiennych. F2000 występuje jako dwu- i trzyosiowy ciągnik siodłowy. Jego rozstawy osi wahają się od 3.200 do 4.525 mm.
F2000 dostępne jest z czterema rodzajami kabin. Podstawowa dzienna spotykana jest rzadko, podobnie jak niska kabina z jedną leżanką. Najłatwiej można kupić MAN-a z wyższą szoferką, w której są dwa miejsca sypialne. Topowa, jeszcze bardziej podwyższona, kabina z dwoma kojami o nazwie Commander lub Roadhaus występuje niestety rzadziej, a warto ją polecić z uwagi na wysokość wnętrza, która wynosi 2.170 mm. Niezbyt wygodne są fotele, a leżanki zbyt małe. Słabe jest zawieszenie kabiny.
F2000 zazwyczaj napędzane jest silnikiem R6, który spełnia normę Euro 2 lub 3. Najczęściej ma on pojemność 12 litrów (350, 360, 400, 410 lub 420 KM), rzadziej 12,9 l (460 KM). Początkowo F2000 miało także odmianę pięciocylindrową, zrezygnowano z niej jednak dość szybko i nie jest zbyt często spotykana (silnik 10-litrowy o mocy: 290, 310 i 340 KM). Topowym silnikiem jest widlasta "dziesiątka" Euro 2 o mocy 600 KM i momencie obrotowym 2.700 Nm. Generalnie jednostki napędowe są wytrzymałe i bez trudu osiągają przebiegi około 1,5 mln km. Niestety ich spalanie nie jest niskie, około 35-36 l/100 km. Porównywalna Scania 124 pali o około 2 litry mniej. Gorszą opinię mają przekładnie, w których psują się synchronizatory, łożyska i czasem wałki sprzęgłowe.
Pojazdy używane do transportu dalekobieżnego mają zazwyczaj wytrzymałe pneumatyczne zawieszenie, które jest sterowane elektronicznie. W ciągniku można dzięki niemu obniżyć siodło o 140 mm, podwozie da się zbliżyć do ziemi o 80 mm.
Plusy
Niska ogólna awaryjność. Tanie części zamienne. Prosta konstrukcja.
Minusy
Dość duże spalanie. Mało komfortowe kabiny. Niezbyt trwałe skrzynie biegów.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F2000 nie jest zbyt efektowny, jest jednak bardzo efektywny. To typowy muł roboczy, który potrafi poradzić sobie nawet z kiepskiej jakości ON. O ile nie kopci, nie ma wycieków, hamuje, nie ściąga w bok, można właściwie kupować w ciemno. Jeżeli nawet będzie trzeba coś wymienić, rynek części nowych i używanych jest bardzo rozwinięty, a ceny dość przystępne.
  
    
    
    
      | DMC zestawu techniczna / administr. | 
      44.000 / 40.000 kg | 
      44.000 / 40.000 kg | 
    
    
      | Masa własna | 
      6.800 kg | 
      6.530 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      3.575 mm | 
      3.600 mm | 
    
    
      | Poj. silnika / cylindry | 
      12 l / R6 | 
      11,9 l / V6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      410 KM | 
      394 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      2.000 | 
      1.800 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      1.850 Nm | 
      1.850 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      1.250 | 
      1.080 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      ręczna 16 + 1 | 
      ręczna 16 + 1 | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      3.350 zł | 
      3.200 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 
      3.260 zł | 
      5.500 zł | 
    
    
      | Klocki hamulcowe | 
      800 zł / oś | 
      900 zł / oś | 
    
    
      | Reflektor przedni (normalny) | 
      1.300 zł | 
      1.100 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      150 zł | 
      100 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      200 zł | 
      500 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      450 zł | 
      300 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      700 zł | 
      500 zł | 
    
    
      | Szyba czołowa | 
      900 zł | 
      850 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      700 zł | 
      800 zł | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
      przebieg (tys. km) - cena netto | 
    
    
      | 1996 | 
      1.300 - 35,0 tys. zł | 
      1.000 - 37,0 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      1.120 - 39,0 tys. zł | 
      880 - 40,0 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      950 - 46,0 tys. zł | 
      1.080 - 42,0 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      520 - 49,9 tys. zł | 
      1.230 - 45,0 tys. zł | 
    
    
      | 2000 | 
      1.200 - 52,9 tys. zł | 
      944 - 68,0 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      800 - 69,0 tys. zł | 
      840 - 74,0 tys. zł |