Budowlane wersje Atego chwalone są za dużą wytrzymałość głównych podzespołów. Ich podstawowy minus to wysokie ceny zakupu i niewielka podaż wersji 4x4. Te samochody ciężarowe często można spotkać w wersji z żurawiami.
Druga generacja Atego dostępna jest w wersjach o dmc od 7,49 do 15 t. Są tylko dwuosiowe warianty 4x2 i 4x4; te drugie pojawiają się na rynku wtórnym rzadko, tylko z dmc od 10,5 t wzwyż. Rozstawy osi wynoszą od 3.020 do 3.560 mm. Atego może mieć zabudowy o długości od 4.070 do 5.560 mm. Często spotykane są wersje z niewielkimi żurawiami.
W odmianach budowlanych znajdziemy dwie dzienne szoferki - krótszą i wydłużoną (S) o 180 mm. Zabezpieczenie antykorozyjne jest na wysokim poziomie, nieco gorzej wypada zawieszenie kabiny, które dość szybko wymaga serwisowania. Co gorsza, niektórzy użytkownicy narzekają na hałasujące na dziurach mocowania siłowników kabiny w sprawnych pojazdach. Atego ma także przeciętną wentylację szoferki.
W wersjach budowlanych najlepiej spisują się najmocniejsze wersje silnikowe. Warto zainteresować się jednostką R4 4,8 l (218 KM), która niewiele pali i jest niedroga w obsłudze. Częściej na rynku spotkać jednak można motor R6 6,37 l (231, 238, 256, 279 lub 286 KM), który spala co najmniej 2 litry ON na 100 km więcej (od 20 l wzwyż) i jego obsługa jest droższa. W tym wypadku słyszeliśmy tylko o niskiej trwałości sprzęgieł w autach z początków produkcji oraz o sporadycznych problemach z rozrusznikami.
Trwałe są skrzynie biegów pojazdu (6-, 9-, a w najnowszych Atego 12-biegowe), zawieszenie (ale nie w przeciążanych autach) oraz hamulce. Dużo lepiej niż w pierwszej generacji wypada system diagnostyczny Telligent, ale wiadomo, że w podwoziach konstrukcyjnych możliwość zabrudzenia instalacji elektrycznej, a co za tym idzie - spowodowania, że system "zgłupieje", jest większa.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Mercedes Atego II to dopracowana konstrukcja, która nie miewa takich problemów z elektroniką jak poprzednik. Trwałe są główne podzespoły pojazdu, więc jego utrzymanie nie jest drogie. Główny minus Atego, niezależnie od wersji, to jego wysoka cena. Z drugiej strony jednak odsprzedaż tego modelu jest stosunkowo łatwa i bez problemu znajdą się kupcy. Wśród podwozi budowlanych mało jest wersji 4x4, które są trwałe i idealnie nadają się na nasze budowy.
  
    
    
      | Dmc | 
      15.000 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      8.650 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      3.260 mm | 
    
    
      | Poj. silnika / cylin. | 
      6,37 l / R6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      238 KM | 
    
    
      | przy obr/min | 
      2.200 | 
    
    
      | Maks. mom. obr. | 
      850 Nm | 
    
    
      | przy obr/min | 
      1.200-1.600 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      ręczna 6+1 | 
    
    
      | Przykładowe rozmiary kipra | 
    
    
      | długość | 
      4.700 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      2.220 mm | 
    
    
      | wysokość | 
      1.000 mm | 
    
  
  
    
    
      | Chłodnica | 
      2.950 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (komplet) | 
      3.100 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      626 zł | 
    
    
      | Tarcza hamulcowa | 
      650 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      165 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      200 zł | 
    
  
  
    
    
      | Reflektor | 
      300 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      800 zł | 
    
    
      | Szyba czołowa | 
      750 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      900 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | 2004 | 
      104 | 
      111,3 | 
    
    
      | 2005 | 
      38 | 
      115,9 | 
    
    
      | 2006 | 
      275 | 
      129,5 | 
    
    
      | 2007 | 
      100 | 
      140 | 
    
    
      | 2008 | 
      78 | 
      148,5 |